Selv i normale tider kan samtalen med en ansatt, et barn eller partner gå i lås eller ta en uventet retning uten at vi helt forstår hvorfor. I en tid med pandemi og “lockdown” er slitasjen større og det enda lettere å gå i fella.
Ifølge Radio Rock er det bare å “ta seg sammen”. Enkelt og greit. Et godt råd, men hvordan tar man seg sammen? Hvordan gå frem for å sikre at samtalen ikke går i lås? Dette er et stort tema, men jeg drister meg til å dele noen knep eller verktøy vi kan ty for å hindre full blokade når temperaturen stiger, tålmodigheten er på bristepunktet og hjemmekontoret for trangt.
Her er 5 tips – viktige prinsipper for å skape et godt klima for sunne samtaler.
Samtalen – tips #1. Vær personlig
Når vi deler historier, kommer vi nærmere hverandre. Vi bygger bro, møtes på et dypere nivå og opplever nærhet og tillit. Del gjerne en feil eller tabbe. Det kan være en feil du har gjort i jobb eller privat. Det å dele av våre store og små uhell skaper tillit og det blir enklere å dele tilbake.
Har du gjort mange tabber, del noen – ikke alle. Det er ikke antallet det kommer an på.
Samtalen – tips #2. Pass på hva du sier
Har du et fargerikt språk? Dersom du vil formidle en følelse enten det er begeistring eller bekymring, velg ord som beskriver det uten å ta i bruk kraftuttrykk. Et tøft språk kan skape avstand, så med mindre du vil skremme folk fra å lytte eller følge deg, vær oppmerksom på tonen du tar og ordene du velger.
Bor du i visse landsdeler i Norge, kan dette avsnittet muligens strykes.
3. Samtalen – tips #3. Lytt på ekte
Evnen til å lytte er en undervurdert egenskap i kommunikasjonen. Det er en spesiell følelse når en person vi respekterer lytter til det vi sier. Du kan gi den andre akkurat den samme følelsen. Når folk snakker, spesielt om viktige og personlige ting – husk hva de sier. Gleden over din innlevelse og medfølelse gjør inntrykk.
Ekte lytting krever tålmodighet. Det å late som, krever helt «spesielle» ferdigheter.
Samtalen – tips #4. Tenk på inntrykket du etterlater
Hvilket inntrykk vil du etterlate deg – hvordan vil du bli husket eller tenkt på av ansatte, partner eller egne barn? Sett ditt preg på samtalen, samspillet. Vi du bli husket som den utadvendte, spontane, inspirerende – eller den sindige, kloke og trygge. Eller en herlig blanding? Fotavtrykket ditt som leder, partner eller forelder kan du selv styre og velge.
Omdømmet ditt er det folk sier om deg, når du ikke er til stede.
Samtalen – tips #5. Ha et åpent sinn
Det er slitsomt å kommunisere med noen som ikke responderer eller gir noe tilbake. Kanskje avspiser du andres ideer eller tanker uten å først vite hvor de kommer fra? Vær nysgjerrig. Husk – alle har en historie å fortelle. Det er din jobb å finne ut hva den er.
Et åpent sinn betyr ikke nødvendigvis at hjernen faller ut (gammel overtro).
Prinsippene som ligger til grunn for sunne samtaler er nokså like, enten det er jobb eller privat – leder eller forelder, kjæreste eller ektefelle.
Verdt et forsøk?
Les også:
- Aldri har 1-1 samtalen vært viktigere
- Slik skaper du magi i din neste samtale
- Når ros blir ris. Tilbakemelding til velsignelse og forbannelse
Likte du tipsene? Da vil du også like e-boken Retorikk på 60 minutter. Les mer om e-boken HER