Tidlig å snakke om jul? Det skal vi heller ikke…
Men i julen står lommebøkene på vid gap og vi deler av vår overflod. Hva gjør egentlig deling med oss, rent personlig? Og hva er betydningen av deling der vi jobber?
Du har kanskje allerede mottatt en av mine e-bøker. Da vet du også at du vippset 100 kr. til organisasjonen Indias Barn. Dette er min hjertesak, fordi det ga mening for meg – og nå er vi ved essensen. Hjertesaker gir mest tilbake når den resonnerer med noe i oss.
Selv valgte jeg India, jenter og utdanning. Hvorfor? Først, fordi jeg rent personlig føler jeg skylder “Mother India” noe. Hennes armer var vid åpne da jeg kom dit som ung. Hun stilte ingen spørsmål, sa namaste og ønsket meg varmt velkommen. For det andre; India er med sin størrelse og utfordringer avgjørende for FNs mål om å utrydde ekstrem fattigdom og bekjempe ulikhet innen 2030.
Hvorfor jenter og utdanning? Jeg er generasjon Baby Boomer og selv kjent følelsen av å bli nedprioritert. Vi vet at jenter med utdanning gir økonomisk trygghet for hele storfamilien. Vi vet at det bremser befolkningsvekst. Vi vet også at det har en positiv effekt på å hindre tvangsekteskap, seksuell misbruk og prostitusjon.
Dette var essensen og årsakene bak mitt valg av hjertesak. Du har dine. Det gir og betyr mer når det er en sammenheng – en rød tråd.
Tilbake til julen
Julen er høysesong for de snille – for de som deler av sitt overskudd og er generøse. Virksomheter som tidligere ga gaver til kunder og ansatte – gir nå penger til veldedighet. Vi er julenisser i noen små sekunder, men vips er den gode følelsen historie.
Hva om samfunnsansvaret ble et sentralt tiltak, et program – i stedet for en forhastet aktivitet i julen bare for å bli glemt senere?
Når vi gir og deler med andre, forandrer vi våre egne liv
Når vi gir, blir vi mer oppmerksomme på vår overflod i stedet for det vi mangler. En praksis som gir glede i begge retninger. Kanskje er det sant det filosofer lenge har kjent til; at vårt velvære er dypt knyttet til vår medfølelse og til det å gi? Medfølelse og empati-muskelen øker i omkrets og gir en ny type glede når den får trening og oppmerksomhet.
I en undersøkelse fra byrået Gambit H&K kommer det frem at norske bedrifter opplever at nye, unge arbeidstagere stiller tøffere krav til ledere og bedrifter. Bedriftene må ta samfunnsansvar på alvor om de skal tiltrekke og beholde de flinkeste hodene. Den arbeidsgiveren de velger må tenke og agere med hjertet i tillegg til profitt, resultater, mål og prestasjoner. Ved å sette verdier og forretningskultur i sentrum får man et emosjonelt engasjement omkring bedriftens samfunnsansvar hos de ansatte.
Ekte sosiale entreprenører bygger sin forretning med utgangspunkt i det som skaper verdi i folks liv og de beste av disse gjør dette helt og holdent uten å forvente noe tilbake i form av “good-will” fra markedet, reklame eller økt salg.
Når det er sagt, erkjenner de også at det gir god gjenklang hos kunder som søker den ultimate leverandøren – og i unges ører når de leter etter den perfekte arbeidsgiver.
… og mens du tenker på hjertesaken din…
Les en e-bok i høstmørket på nettbrett, pc eller telefon. Jeg garanterer konkrete tips og inspirasjon enten du er opptatt av ledelse, retorikk eller jobb og karriere. 100 kr per e-bok går i sin helhet til Indias Barn. Vinn for deg, vinn for barna.
Photo credit: Indiasbarn.no