Når selv Madonna – en av verdens mest berømte, mestselgende, populære artister – har kjent på den tunge følelsen av å være demotivert, da hjelper vel ingen ting for å oppleve motivasjon eller?
Noen mennesker kjenner seg selv godt og vet nøyaktig hva som motiverer akkurat dem. Er dette deg er du heldig. For selv om vi alle har kjent på den tunge følelsen av å være demotivert, og det motsatte den gode følelsen av å være motivert, vet vi kanskje ikke nøyaktig hvorfor. Det som trigger det ene eller andre i deg spesielt.
– Det som er flott med penger er at de gir deg tak over hodet og mat i magen, men etter det blir det uviktig. Da innser du at du ikke har det bra på mange områder i livet ditt.
Madonna
Det vi vet er at mestring, handlefrihet, anerkjennelse og mening er viktig for motivasjon – men det er noe mer – som er vanskeligere å få tak i.
Det å være demotivert er først og fremst plagsomt for den det gjelder. For lederen din betyr det en medarbeider som ikke leverer på sitt beste og for bedriften kan det bety dårligere lønnsomhet. En demotivert medarbeider går for halv maskin og søker tilslutt etter andre jobber eller situasjoner og lederen må rekruttere en ny. Kostbart og tap av tid og muligheter.
Det betyr at det er gode grunner for å se utover motivasjonsfaktorer som mestring, handlefrihet, anerkjennelse og mening, enten du gjør det for å øke din egen livskvalitet eller for å beholde flinke medarbeidere.
Hva sier Maslow om motivasjon?
I følge Maslows behovspyramide må de grunnleggende behovene dekkes før du kan søke etter det ultimate. Mange i Norge er i en luksussituasjon og sitter allerede helt på toppen av nevnte pyramide og skuer utover med skrekkblandet fryd.
Men en luksussituasjon betyr ikke nødvendigvis at det er enkelt eller opplagt å vite hva det ypperste er, når alt annet er på plass. Når heller ikke rikdom og berømmelse er en garanti for lykke, hva da? For man kan ha “alt”, men allikevel gå i ring, føle snev av rådløshet og dårlig samvittighet.
Kjenner du deg i igjen?
JTI avdekker din motivasjon
Da jeg ble kjent med JTI – Jungs Type Index fant jeg deler av svaret. Ikke bare for egen del, men jeg fikk også innsikt i hva som motiverer de rundt meg – på jobb og privat.
For ifølge JTI har vi spesifikke preferanser. Et eksempel på det er hvordan du foretrekker å lære. Liker du det som er ekte og håndgripelig eller er du mer fremtidsrettet og foretrekker å fokusere på helhet og det store bildet?
Et annet eksempel er hvordan du tar beslutninger, hva som gir deg energi og hvordan du forholder deg til verden rundt deg. For dersom vi får jobbe i tråd med våre preferanser vil vi kjenne oss langt mer motivert enn om vi må trosse disse.
Bare forestill deg dersom du legger opp all undervisning, e-læring og utviklingsmateriell tilpasset de som lærer best ved å stupe ned i detaljene, men overser den som er visuell og trenger å få det store bildet for å bli motivert til å høre etter i neste runde? Evner du å ivareta flere vil det utgjøre en stor forskjell på den enkeltes motivasjon.
Selv har jeg JTI-profilen ENTF og kjente uro og frustrasjon når en kollega med profilen ISTJ skulle demonstrere eller informere om det nye produktet. For han var det helt naturlig å starte med detaljene og holde seg der, mens jeg må ha helheten først for at hjernen skal være på min banehalvdel.
I livet før JTI er jeg redd blikket mitt kunne bli både fjernt og glassaktig i slike møter uten at jeg forsto hvorfor.
Mange tilbringer hele liv uten å forstå hvorfor de ikke er på topp. Vi har alle møtt jenta som blomstret opp i én periode og som gikk rundt duknakket i neste. Hva betyr det å være på rett hylle? Hva skjedde med Per eller Pål som fant seg sjæl etter år på leting? Det kan være mye og sammensatt, men kjenner vi våre egne verdier og preferanser er det lettere å søke seg mot situasjoner som gir den jublende følelsen av å leve og ha det gøy på ekte.
Les også:
• Lynkurs i JTI – verktøyet for personlig utvikling
• Bli kjent med ‘typen’ din og få nytt liv
• Ekstrovert eller Introvert? Da kan du være helt misforstått
Jeg har ofte workshops for team der JTI er et sentralt verktøy. Deltagerne mottar – etter en gjennomgang i konseptet – sin egen profil gjennom utfyllende rapporter som beskriver den enkeltes preferanser. Sjekk det gjerne ut her.
Video m/lyd: 2.35 min.
Photo credit: 4kwallpapers.com – free use / Free Stock Photos