Medarbeidersamtale? Selvsagt har du det – med jevne mellomrom. For din leder vet viktigheten av å snakke med sine medarbeidere for å forstå hvordan de kan utvikle seg til det beste for seg selv, teamet og virksomheten – forhåpentligvis.
Men hva med samtalen du har med deg selv? På tide å ta medarbeidersamtalen med deg selv på alvor? Hodet ditt er jo allerede fullt av selvsnakk, så hvorfor ikke sette selvsnakkingen i system? Det er like viktig, om ikke viktigere for din personlige og profesjonelle vekst å ha den dønn ærlige samtalen. Den som ikke er taktisk, den der du ikke trenger å tenke på å forhandle om mål, karriere og lønn.
Samtalen med deg selv er viktig, fordi DU er viktig og fordi du er den som har størst innflytelse på egen fremtid. Det vil si – den delen du selv kan påvirke.
Samtalen med deg selv kan du også bruke som forberedelser til jobbsamtalen med leder – selv om du verken skal eller bør dele alt.
En personlig samtale eller workshop med deg som eneste deltager gir deg muligheten til å reflektere over mål og prioriteringer uten ytre press. Det er en tid for ærlig refleksjon, hvor du kan evaluere hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Den gir deg tid og rom til å tenke over prioriteringer, mål, læring og handlinger. Hva du skal slutte med, fortsette med og starte med. Invester i noen små timer der du har hovedrollen – og tar regien.
I ettertid vet vi som oftest hva vi skulle gjort eller ikke gjort. Da er det for sent. Har du en strukturert samtale med deg selv kan du ta styringen fra start.
-Ok, sier du kanskje, men det blir ikke alltid som man planlegger. -Nei, livet skjer. Det har vi liten kontroll på, men sjansen er større for å kjøre i riktig retning og komme frem til målet når man selv holder i rattet.
Medarbeidersamtale med deg selv. 5 fordeler
- Når vi evaluerer og lærer av det som har vært, er det enklere å ta nye valg og beslutninger.
- Vi utvikler oss både personlig og profesjonelt når vi tar læring av egne erfaringer.
- Vi får klarhet i hva som er viktigst for oss og hva som skal få mest oppmerksomhet fremover.
- Vi blir bevisst ineffektive vaner og aktiviteter og kan gjøre mer av det som virkelig betyr noe.
- Vi finner ro. Det å ha en retning og en plan reduserer stress og uro.
Slik gjennomfører du en medarbeidersamtale med deg selv (se illustrasjon under)
Bonustips
- Verktøy: Bruk det som er enklest. Selv bruker jeg en kombinasjon av Excel og ToDO-appen fra Microsoft.
- Hemmeligheten? Gjennomfør! Følg opp planen jevnlig for å justere handlinger og mål etter behov.
- Spør en venn: Når du har gjort øvelsen over, sparr gjerne med din mentor eller en annen klok person du stoler på, for innspill
Kanskje vil du si et det er selvmotsigende, men jeg vet det går an å få til begge deler… så mitt råd er “Ta det med ro. Livet blir ikke lenger selv om vi lever det fort. Vær bevisst, legg planer, følg planen, slapp av og vit at du har gjort det beste du kan og ikke glem… ha det gøy underveis” – Berit
LES også