I Norge bruker 1,2 millioner personer LinkedIn og flere og flere virksomheter ser verdien av å markedsføre og bygge merkevare på verdens største digitale plattform for arbeidslivet.
I tillegg til å være en viktig kanal, er det meste av funksjonaliteten gratis.
Mange sliter med å utnytte alle mulighetene for å markedsføre på LinkedIn. Er din bedrift en av dem?
Fortsatt tenker mange på LinkedIn som en CV-database. De har rett, men LinkedIn er uendelig mye mer enn det. Plattformen er viktig for nettverk, læring, kompetanse, kunder, salg, markedsføring og rekruttering
LinkedIn er for alle som ønsker å:
- bygge karrière / personlig merkevare
- rekruttere
- bygge omdømme / employer branding
- markedsføre virksomheten, produkter, tjenester
- lære, øke egen kompetanse
- rekruttere
Men alt starter med din egen personlige profil. Den må være oppdatert og fyldig, derfor starter alle mine workshops med den.
10 tips for å engasjere og markedsføre virksomheten på LinkedIn
#1. Definer målsetning med å være på LinkedIn
#2. Optimaliser for søk, velg dine nøkkelord
#3. Bygg din personlige profil
#4. Lag en Bedriftsside (Company Page)
#5. Tiltrekk følgere, bygg nettverk
#6. Engasjer, del innhold, lik og kommenter
#7. Benytt bilder, video
#8. Hvordan dele innlegg, bruke artikkelfunksjonen
#9. Utarbeide annonser
#10.Få innsikt gjennom LinkedIn analyse
LinkedIn – markedsføre virksomheten
Avhengig av målet med å være på LinkedIn vil en personlig profil variere når det gjelder hva du bør legge vekt på. Velg dine nøkkelord for å bli funnet i søk. Husk at LinkedIn er en søkbar database og at potensielle kunder eller nye medarbeidere vil finne deg eller din virksomhet gjennom søk. Sjekk gjerne min profil for å se et eksempel på en personlig profil https://www.linkedin.com/in/beritbjerknes/
I tillegg til en personlig profil, bør virksomheten din ha en firmaprofil. Alt dette vil vi gå gjennom på et eventuelt kurs eller tjeneste.
Kom i gang med å markedføre på LinkedIn. Les mer om bedriftsinternt LinkedIn kurs eller workshop
Mål setningen er å bygge bygge nettverk, skape ny business, få lojale kunder – bli et attraktiv arbeidsplass (employer branding).
Målgruppe: Marketing, ledere, HR
Varighet: 1/2 – 1 dag (avhengig av behov)
Innhold:
- lage en optimal profil – din egen og bedriftens
- finne og knyttet kontakt med målgruppen
- gjøre virksomheten synlig og lagt merke til
- utarbeide en løpende publiseringsplan
- få ansatte som bedriftens ambassadører
- utlyse stillinger og finne relevante kandidater
Format: teori, øvelser, diskusjon
Les mer HER
Som markedsdirektør benyttet jeg LinkedIn i mange år for å markedsføre virksomheten. Idag holder jeg kurs for ulike bedrifter samt i mentorprogrammet på Universitetet i Sørøst-Norge for studenter og mentorer.
Photo credit: Pixabay.com