Jeg vet ikke om kaffe kurerer noe som helst, men en kopp smaker uansett godt når verden går deg imot. For hvordan forklarer du eksempelvis sjefen din – at du har mistet en av dine mest verdifulle medarbeidere?

Uansett kaffe eller forklaring – det vil IKKE bli godt mottatt.

Dersom du i tillegg generelt har rykte på deg for ikke å holde på folk, ligger du dårlig an i forhold til ditt neste karrièresteg. Da tenker jeg spesielt på de stegene som går oppover.

Hvis din unnskyldning i tillegg er at din medarbeider sluttet på grunn av stor arbeidsbelastning, risikerer du å fremstå som en leder som ikke makter å organisere avdelingen. Men de fleste ledere som mister sine beste medarbeidere tar det personlig – og helt ærlig – ofte ER det personlig.

Selvfølgelig finnes det unntak, men den sikreste indikator på at en leder mister grepet er når talenter forsvinner ut døren. Dersom vi forutsetter at hygienefaktorene er på plass, lønn, sosiale forhold, retningslinjer, administrasjon osv., hva er så den beste kaffen du som klok leder kan servere?

den sikreste indikator på at en leder mister grepet er når de beste forsvinner ut døren

4 tips til hva du som leder kan servere i tillegg til kaffe

  1. Hvis arbeidsoppgavene blir for smale vil arbeidet bli oppfattet som kjedelig. Omfordel slik at alle får et arbeid som de finner meningsfylt. Snakk med hver enkelt i medarbeidersamtalen (eller over en kopp kaffe) for å finne ut hva som motiverer.
  2. Ta innover deg at folk blir i jobben mye på grunn av DEG, ikke på grunn av selskapet. Du ER selskapet i mange tilfeller. Bygg relasjoner.
  3. Sørg for at dine medarbeidere har tydelige og oppnåelige mål. Mestring og bevis på at man bidrar, motiverer. Dersom du følger opp og applauderer underveis og idet vedkommende passerer målstreken, øker sjansene for at dine beste medarbeidere blir.
  4. Vær ei vaktbikkje for de ansattes karrièrer. Talenters prioritet nr.1 er å bygge sin kjernekompetanse og avansere. Dersom de oppfatter deg som en som virkelig forstår hva de trenger og aktivt jobber for deres ambisjoner, er det lite sannsynlig at de stikker av til konkurrenten.

Om lidt er kaffen klar’ – eller?

god ledelse er enkelt