Historiefortelling – en kunst som kan læres. 5 tips
Du forteller om en opplevelse med iver og engasjement. Midtveis avbrytes du av en annen som også har en opplevelse og en historie – à la din.
-Jeg kom plutselig på… jeg var også i Malaga – tror det var i 1999 og det som skjedde da var ….Slaget er tapt. Du sitter forvirret tilbake og lytter til en historie som ligner, men som ikke er din.
Dette er historietyvene. De som «stjeler» historien og øyeblikket – midt i svevet.
Eller … den andre typen. De som ser på telefonen, ut i luften eller småsnakker med sidemannen mens du forteller.
Hvordan føles det egentlig? Ikke særlig bra.
Hva skjer her? Er din historie kjedelig eller var du sammen med folk uten folkeskikk?
Det vet jeg ikke. Det eneste jeg vet er at med mindre du bytter ut venner (eller kolleger) – er det kun det første du kan gjøre noe med. Hvordan fortelle en historie slik at folk følger spent med?
Eksperter påstår at det er avsenderens ansvar å bli forstått og lyttet til. Godtar vi denne påstanden er det enkelt. Da griper vi fatt i egen evne til å formidle.
Hva gjør egentlig fortelleren som skaper magi i rommet og hva gjør den andre som forårsaker sukk, stønn og lidende blikk? Vi har alle begge kategorier i livet vårt, så tips #1 er …
Observer andre…
Kari forteller om en hendelse. Det oppleves spennende, spesielt og eksotisk. Alle rundt bordet lytter intenst – ivrige og interesserte. Vi har alle opplevd en Kari. Noen mennesker får oss til å holde pusten av spenning, selv når fortellingen strengt tatt er en helt triviell, hverdagslig tur til butikken.
Ola har nettopp kommet hjem fra en øy på den andre siden av jordkloden, levd drømmen og opplevd selve eventyret. Vi som sitter rundt, kjenner svetteperlene sile nedover ryggen. Når skal fortelleren komme til poenget – og har historien egentlig et poeng?
Med fare for å fornærme deg og meg selv – for noen ganger er både du og jeg som Ola. Hva gjør den ene fortelleren den andre ikke gjør?
Dette må vi til bunns i, for vi vet at mennesker er skapt for historiefortelling. Tusenvis av år, rundt et bål, i en hule – på et torg. Noen sier til og med og at veien til hjertet ikke går gjennom magen, men gjennom historier.
Uheldigvis er det enkelt å fortelle en god historie dårlig, men heldigvis er det også enkelt å fortelle en historie godt – hvis du bare vet hvordan.
Historiefortelling. Det grunnen kun 5 ting du trenger å huske
Hensikten
Hva er poenget med historien og hvilken følelse skal folk sitte igjen med? Læring, latter eller refleksjon? I hvilke omgivelser er du? I et familieselskap, på jobb eller hyttetur? Velg historier som passer. Refererer du til en dialog? Snakk dialogen i stedet for å referere til den.
Hvor skal vi starte?
«Let’s start at the very beginning» – nei, nei, nei – her tok «The Sound of Music» feil – begynnelsen er faktisk IKKE et bra sted å starte. Hvis du starter i begynnelsen av historien og det som skjedde forut for det – vil det ta tid å forklare alle detaljene og du har for lengst mistet publikum før du kommer til indrefileten i din fortelling. Fang folks oppmerksomhet før du forteller noe som helst.
Eksempel. Hvis du skal fortelle historien om den gangen du fant en krokodille i sengen, si: -La meg fortelle dere om det merkeligste jeg noen gang har våknet opp ved siden av.
Det er ofte en god idé å bruke levende ord som «rar», «merkelig» eller «morsom» når du introduserer historien din.
Eksempel: -La meg fortelle om hvordan jeg møtte mannen min, er ikke like bra som -La meg fortelle deg om den underlige måten jeg møtte mannen min på.” Enig? Tilhørerne følger med. De vil vite hva som var underlig.
Sørg også for at alt du forteller støtter poenget med historien. Hvis du forteller en historie om hvordan du fant en krokodille sengen, bør alt i historien din lede frem til øyeblikket da krokodillen ble oppdaget. Hvis du er usikker på om noe MÅ være med i historien – dropp det!
I stedet for å beskrive alt, gi én levende detalj ....og la publikum forestille seg resten. Så i stedet for å
bruke mange ord for å beskrive det flotte hotellrommet, si -det var et lekkert hotellrom – lakenet var det glatteste jeg noen gang har tatt på. Med den detaljen er det enkelt å forestille seg resten.Varier stemmen
Stemmen er et sterkt og enkelt virkemiddel når du skal fortelle en historie. En høy eller rask stemme kommuniserer spenning og energi, mens en langsom og myk stemme kommuniserer alvor. Pauser? En kort pause midt i en setning øker spenningen.
Kroppsspråk skaper energi
Kroppspråk hjelper publikum med å forestille seg hva som skjedde. Bruk hender, håndflater, fingre, skuldre og ansiktsuttrykk, men pass på at det er ekte og føles naturlig for deg. Blikk skaper kontakt og engasjement, møt hver enkelt lytter med blikket 2-3 sek. Se på alle, uten å stirre (maks. 4 sek).
Har du vært i Malaga og vet at du snart skal i selskap og fortelle om det?
Tenk gjennom hvordan, i tillegg – spe på med litt humor. En fengslende historie arresterer selv «historietyvene».
Lykke til!