VINN ELLER TAP?
En flaskepost er spennende, men ingen smart måte å kommunisere på. Er man produktiv med mange initiativer, prosjekter og tiltak kan man fort gå skoa av seg dersom man ikke ser verdien av å informere og selge inn ideen. Smøres ikke maskineriet og får folk med, hjelper det lite at man selv er begeistret og ideen er god. Mange undervurderer viktigheten av å skape entusiasme for ideen, spesielt internt – og forstår ikke motstanden og mangel på engasjement hos sine kolleger. Tenk som en selger. Alt vi gjør er salg.
PRIORITER BUDSKAP, INFORMASJON OG “WHAT’S IN IT FOR YOU” – INTERNT OG EKSTERNT
Skal du lykkes med å selge et produkt, realisere en idé, nå et mål, gjennomføre et tiltak internt eller eksternt handler det om å overbevise. Det handler om hva du skal si til hvem, når, hvordan og hvorfor. Dårlig eller manglende kommunikasjon kan føre til misforståelser, feil, negativt stress, ulike meninger og prioriteringer. Kommunikasjon er et vidt begrep og rommer mye, men ved interne endringer, nye initiativer og rutiner er informasjon og “what’s in it for me” avgjørende for å lykkes. Mange undervurderer innsalget internt og sliter med å få organisasjonen med.
Det er viktig nå nå frem når…
Hvordan nå frem i støyen? – Lær kunsten å kommunisere
Kommunikasjon kan være i 1-1 samtaler, i teamet, på scenen, i prosjekter eller utad for å tiltrekke nye medarbeidere, kunder og samarbeidspartnere.
Kommunikasjon kan være
Intern – utvikle/kvalitetssikre budskap tilpasset virksomheten og det enkelte initiativ. Hvilket budskap, til hvem og når og hvor. På team- og individnivå trenger lederen ferdigheter i å kommunisere via dialog og samtale.
Ekstern – utarbeide/ kvalitetssikre budskap til bruk i sosiale medier – til markedsføring, omdømmebygging, (branding), informasjon, kunnskapsdeling og rekruttering.