Det å kapre en dyktig medarbeider er som dating. Det handler om å tiltrekke og beholde – vi ønsker oss høy lojalitet og lav turnover. Partene gjør seg lekre, frister og lokker og viser seg frem med smørsiden opp – i den første fasen.
Men hvor mange tenker “employer branding” ved en skilsmisse?
Hvetebrødsdager har lett for å gå over og i påfølgende år lykkes bare de som makter å holde jevn temperatur i relasjonen. Mang en forsmådd ektefelle eller arbeidsgiver har stått forfjamset tilbake på perrongen. Den som gikk, hadde for lenge gått i ett med den berømte tapeten.
Arbeidsgivere kjenner godt til viktigheten av å ha godt omdømme spesielt når tilfang av rett kompetanse er begrenset og det kriges om de samme talentene. De vet godt at det er viktig å være attraktiv for å tiltrekke seg de beste, men har vi tenkt nok på tidligere ansatte som en viktig del av employer branding?
En smart arbeidsgiver vet at det er viktig å
- være attraktiv og moderne
- være profesjonell i rekruttering og onboarding
- være opptatt av oppfølging, tilbakemelding, anerkjennelse og utvikling
Et vellykket “ekteskap”
Den enkleste delen av et vellykket ekteskap er punkt 1 og 2. Flørtingen er i gang, løfter blir gitt og avtaler inngått. Beiling, kurtisering og dating er lett. Når hverdagen kommer og årene går, kan det mellommenneskelige lett glemmes. Blinker ikke varsellampene, går tanken tom og slitasjen er et faktum. Det gjelder også i arbeidslivet.
Før døden skiller dere ad
I arbeidslivet inngås det heldigvis ingen løfter om å vente til døden inntreffer før man skilles ad. Årsakene til en skilsmisse kan være mange; en ny og spennende beiler, dårlig ledelse og miljø, pensjon, flytting, karrière eller ønske om å gjøre noe helt annet.
Noen “ekteskap” kan reddes gjennom gjensidig velvilje og god kommunikasjon før verdifull kunnskap og erfaring forsvinner ut av døren og investert tid og energi fordufter. Men når stumpene ikke kan reddes og skilsmissen er eneste utvei – gå for den lykkelige varianten!
“Employer branding” også ved skilsmisse
Dersom en person går på grunn av dårlig miljø eller ledelse kan det være for sent, men off-boardingen og siste fase er allikevel viktig i arbeidet med virksomhetens omdømme.
Her er 7 spørsmål ledere og HR kan stille seg:
- Hvor god er den interne prosessen for off-boarding?
- Har din virksomhet et godt omdømme blant tidligere ansatte?
- Hvor mange tidligere ansatte søker seg tilbake?
- Hvor mange dukker opp på dine årlige alumnitreff
- Inviterer du tidligere ansatte på nyhetsoppdateringer om selskapet?
- Deler tidligere ansatte nyheter om selskapet i sosiale medier?
- Anbefaler eks-ansatte virksomheten til potensielle jobbkandidater og kunder?
For om ekteskapet ikke varte til evig tid, tenk på at dine eks-ansatte kan være dine beste venner og en undervurdert gullgruve som ambassadører og referanser som taler varmt om virksomheten og deg – også i sitt fravær.
Om det er oppnåelig privat, er derimot mer tvilsomt.
Lese flere artikler?
10 tips for å markedsføre virksomheten
Onboarding av ledere – en vaksine mot dårlig ledelse? 9 reseptfrie tips
- Retorikk på 60 minutter
- Ledelse på 60 minutter
- Medarbeidersamtalen på 60 minutter
- Jobb og karriere på 60 minutter
Photo credit: Shutterstock.com