– Morten Medarbeider hadde blitt vel varm i trøya og tok seg mange friheter. God ledelse handler om tillit og å gi medarbeidere rom. Det er bare det at Morten nå ikke gjorde jobben sin. Andre kolleger legger også merke til det – nå kan ikke lederen ikke vente lenger. Nå må det tas opp med han!
eller – kanskje kan det vente til uken?
Kjære leder, kjenner du deg i igjen?
Ikke utsett en vanskelig samtale selv om du misliker uenighet. Det å utsette kan skade og få negative konsekvenser. Vis respekt og start med å være nysgjerrig. Selv om det er et naturlig å ønske å bli likt, bruk ikke energi på det – om du er godt likt eller ei er IKKE det viktigste akkurat nå.
5 råd til deg om du er av den konfliktskye typen
1) Gå inn i samtalen med en åpen holdning og et genuint ønske om å forstå. Respekter den andres meninger, og forvent at dine også respekteres. Fokuser på hva du hører, ikke hva du sier. Folk som skyr konflikter, bruker ofte mye tid på å tenke ut hva de skal si. Selv om det føles som en viktig forberedelse, kan det å gruble over hva du skal si oppta tankene dine dag og natt. Vanskelige samtaler går uansett sjelden som planlagt, så fjern den byrden fra dine skuldre først som sist.
2) Du trenger ikke å snakke så mye i en vanskelig samtale. Konsentrer deg om å lytte, reflektere og observere. For eksempel; hvis en medarbeider har gått glipp av en tidsfrist, still nøytrale spørsmål: – Jeg ser at prosjektet ligger etter planen. Fortell meg om utfordringene. Så lytt. Pause. Vær interessert og proaktiv. Få så mange detaljer som mulig. Still oppfølgingsspørsmål uten å bebreide eller kritisere. Det er lettere å utdype når du er oppmerksom og nøytral.
3) Vær direkte og gå rett til poenget. Ha en respektfull diskusjon der begge snakker ærlig om detaljene i problemet. Å snakke med mennesker ærlig og med respekt styrker relasjonen, selv når samtalen er vanskelig.
For eksempel: hvis personen du snakker med ikke ser ut til å fange opp hva du sier, be vedkommende å gjenta sin forståelse av hva du har sagt. Når det de har hørt beskrives, kan du justere budskapet for å sikre at konflikten beveger seg mot en løsning. Denne kommunikasjonsstilen er åpen og mindre truende.
Tilsvarende kan du si: – Kan jeg forstå det slik at du….» for å gi medarbeideren muligheten til å justere eller korrigere egne uttalelser. Ved å bruke denne teknikken vil du redusere sjansene for at det oppstår misforståelser.
4) Ikke utsett samtalen. Ofte tar du deg selv kanskje i å si; – jeg vil ikke snakke om det, eller –det er ikke så viktig, eller –det er ikke verdt å diskutere. Hvis du tar deg selv i å si at du skal ta det opp neste gang det skjer, gjør det nå. I stedet for å utsette samtalen, ta den mens den er håndterlig. Få kortene på bordet, slik at problemet løses og dere kan gå videre.
5) Det kan virke risikabelt å si noe rett ut, men ofte er det bare det som trengs. Gi dere tid til å kjøle dere ned hvis nødvendig. Men ta samtalen, og lag en plan for å fortsette den. Legg opp til et positivt utfall. I stedet for å tro at det ender i katastrofe, fortell deg selv at det vil resultere i en bedre relasjon. Fokuser på de langsiktige fordelene samtalen vil skape for å styrke forholdet. Når oppmerksomheten din er rettet mot positive resultater og fordeler, vil dine tanker og indre dialog skifte og bli mer konstruktiv. Som et resultat blir du mer komfortabel i å nærme deg kollegaen som stadig kritiserer og klager, eller den ansatte som Morten – underpresterer.
Vanskelige samtaler er akkurat det – vanskelige, men behersker du kunsten å kommunisere vil det ikke få den andre til å føle seg dårlig, ulykkelig eller defensiv. Tvert imot kan disse samtalene bygge en god relasjon mellom dere.
Jeg tok praten med Morten med disse rådene som utgangspunkt og fikk luket ut det som gjorde at han var så lite engasjert. En ekstra rosin i pølsa var at jeg som leder fikk en god opplevelse av det å ta opp ting som skurrer. Det var ikke så skummelt. – Bra det, vil du kanskje si – for om du ikke adresserer utfordringer gjør du som leder heller ikke jobben din og konsekvensen ville vært at din leder måtte tatt en alvorsprat med deg! Nå slapp du heldigvis det.
———
Tipsene er et utdrag fra e-boken ‘Ledelse på 60 minutter’ – Les mer ved å klikke HER. Noen av temaene i e-boken:
Photo credit: Pixabay.com